بیمه و مالیات در قراردادها

در حال حاضر قراردادهای مکتوب جای خود را به تعهدات شفاهی داده است. با بستن قرارداد های مکتوب و رسمی یک رابطه حقوقی برای هر دو طرف معاملات ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم به تشریح قوانین بیمه و مالیات در قرارداد ها اشاره کنیم. اما معنای قرارداد در مفهوم حقوقی چه می باشد؟ به طور کلی تعهد یک یا چند نفر برای انجام کاری را عقد قرارداد می گوییم. به عنوان مثال در قرارداد های کاری و استخدامی، با توافق کارفرما و کارگر ، قرارداد منعقد می گردد.در ابتدا باید با مفهوم بیمه و مالیات در قرارداد آشنا شویم. همانطور که می دانید در قرارداد های مختلف ، طرفین قرارداد ملزم به پرداخت حق بیمه می باشند. به طوری که میزان این حق بیمه در قانون تامین اجتماعی و قوانین دیگر تعیین شده است. در این قوانین از حق بیمه به عنوان یکی از کسورات قانونی نام برده شده است. در مورد مالیات قرارداد ها نیز، قانون مالیات های مستقیم وضع شده است. طبق این قوانین دو طرف قرارداد موظف به پرداخت مالیات های خاص هستند. پرداخت به موقع مالیات در این قوانین از اهمیت بالایی برخوردار است. قوانین بیمه و مالیات در قراردادهای مختلفی وجود دارد که دربرگیرنده بخش گسترده ای از قرارداد هاست. در ادامه به بررسی یخشی از این قراردادها می پردازیم.

  • قرارداد های کاری
  • قرارداد های مشاوره ای
  • انواع قرار دادهای مشارکت مدنی
  • قراردادهای فروش
  • قرارداد پیمانکاری
  • قرارداد اجاره ای

حتما بخوانید : سود و زیان چیست

کسورات قانونی در قراردادها

ممکن است با اصلاح ” کسورات قانونی ” در بندهای قرار دادها مواجه شده باشید. بر طبق قوانین ایران ، مبلغی که از حقوق ماهیانه یک کارگر بر طبق قانون و شرایط موجود در قرارداد کسر می گردد، کسورات قانونی نام دارد. کافرمایان موظف هستند این مبالغ کسر شده را را به محل های قانونی مشخص شده ارجاع دهند. بیمه و مالیات جز کسورات قانونی محسوب می شوند که در قرارداد های استخدامی از حقوق کارگر کسر می گردد. کسورات قرارداد های پیمانکاری یکی از موضاعاتی می باشد که به آن خواهیم پرداخت. این کسورات قانونی شامل:

  • حدود ?% مالیات تکلیفی
  • در حدود %10 مالیات در صورت مشاور بودن پیمانكار و حقیقی بودن شخص
  • مقدار ?% حق بیمه
  • ??% سپرده حسن انجام کار

لازم به ذکر است که سپرده حق بیمه و سپرده حسن انجام کار پس از پایان کار و ارائه مفاصا حساب به پیمانکار عودت داده می شود. بر طبق قانون تامین اجتماعی کارفرما باید:

  • اقساط پایانی قرارداد پیمانکار و ?% سپرده حق بیمه را تا زمان ارائه مفاصا حساب سازمان نزد خود نگهداری نماید.
  • کارفرما باید تمامی قرارداد هایی که یک سال از تاریخ اتمام آنها گذشته باشد و پیمانکار از ارائه مفاصا حساب اجتناب نموده است به سازمان مراجعه نموده و ضمن اعلام فهرست مشخصات مقاطعه کار و مهندسین مشاور از محل ?% کل کار و آخرین قسط نگهداری شده، جهت پرداخت حق بیمه کارکنان شاغل در قرارداد را به سازمان پرداخت کند.

محاسبه حق بیمه در قرادهای استخدامی

همانطور که اشاره شد بر اساس قانون، کافرمایان موظف به بیمه کردن کارگران و کارکنان شرکت هستند. این سهم بیمه باید توسط کارفرمایان به سازمان بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود. عدم پرداخت بیمه منجر به جریمه نقدی شرکت خواهد شد. تفاوت این نوع از قرارداد با قرارداد پیمانکاری تنها در حقیقی بودن یک طرف قرار داد می باشد. در این قرارداد یک قرارداد که کارگر است ، حقیقی می باشد.

کارفرمایان در انواع قرارداد های استخدامی و کاری به صورت دائم، موقت و پاره وقت باید از قوانین مذکور پیروی کنند. تمامی این نوع از قرارداد ها از لحاظ بیمه و مقدار آن با یکدیگر تفاوتی ندارند. در مورد نوع فعالیت کارکنان نیز تفاوتی در سهم بیمه پرداختی برای کارکنان کارگران و نیروهای خدماتی وجود ندارد. اما در مورد مالیات های پرداختی برای قرارداد های استخدامی نیز میتوان گفت که میزان مالیات از حقوق کارگر کسر خواهد شد. کسر از حقوق با توجه به میزان حقوق دریافتی و طبق قوانین وضع شده انجام می شود.

هم چنین مطلبی درباره انواع مرخصی و نحوه محاسبه در قانون کار نیز منتشر کردیم که پیشنهاد می کنم آن مقاله را نیز مطالعه نمایید

حق بیمه و مالیات در قرارداد های فروش

در مورد قرار دادهای خرید و فروش کالا و مواد و تجهیزات مصرفی بدون نیاز به استخدام کارگر، حق بیمه ای کسر نخواهد شد. بر اساس ماده 14 قانون مالیات های مستقیم مالیات تکلیفی به خدمات تعلق می گیرد و در مورد خرید و فروش نیز کارفرما و شرکت مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد. تنها در صورتی که برای انجام عملیات خرید و فروش نیاز به استخدام کارگر باشد، کسب و کار موظف به پرداخت حق بیمه و مالیات خواهد شد.

بیشتر فعالیت‌هایی که در حال حاضر در فضای کسب و کار با آن مواجه هستیم، از طریق قرارداد پیمانکاری مدیریت می‌شوند. کلیه قراردادهای ساخت و ساز، تولید کالا، حمل و نقل و… بر اساس قانون قرارداد پیمانکاری تعیین وضعیت می شوند. علاوه بر اینکه تنظیم این قراردادها کار چندان راحتی نیست، مواردی مانند بیمه و مالیات هم وجود دارند که باید با آگاهی کامل از آنها دست به انعقاد قرارداد پیمانکاری بزنیم.

ما پیشنهاد می کنیم پرسش پاسخهای خود را بصورت رایگان در سایت جمع مطرح و جواب را دریافت کنید

                                       

فهرست مطالب

معافیت مالیاتی سال ۹۸

معافیت مالیاتی سال ۹۸ راهنمای مطالعه کسر مالیات به صورت پلکانی جدول میزان مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۸ سقف معافیت مالیاتی مشاغل بر درآمد شاغلین دولتی

Read More »
ویژگی های بهترین وکیل مالیات

ویژگی های بهترین وکیل مالیات شما برای انجام دادن امور مالیاتی کسب و کار خود باید از  نکات مشاوره مالیاتی وکیل کمک بگیرید. وکیل مالیات

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *