دفتر معین حسابداری چیست + کاربرد آن در حسابداری

دفتر معین

دفتر معین در حسابداری به عنوان یک دفتر کمکی در نظر گرفته می شود. در این دفتر حساب های جزء یک حساب کلی ثبت می گردد. در برخی مواقع در شرکتها مراحل کار به گونه ای است که نیاز به تهیه جزییات بیشتر از برخی از فعالیت های مالی است. استخراج این نوع از اطلاعات از دفاتر کل زمان بر می باشد. بنابراین نیاز به یک دفتر کمکی برای درج اینگونه فعالیت ها وجود دارد.

دفتر معین برای جداسازی هر کدام از حساب های درج شده در دفتر کل، بر اساس شرایط حساب به کار می رود. اینگونه دفاتر بیشتر جنبه کمکی و تکمیلی خواهند داشت. دفاتر معین جز دفاتر قانونی نیز محسوب نمی شوند. به طور کلی دفاتر معین مختلفی برای انجام این کار مورد استفاده قرار می گیرند:

  • دفتر معین بانک
  • دفتر معین اموال
  • دفتر معین بدهکاران
  • دفتر معین بستانکاران

به عنوان مثال در صورتی که یک شرکت حساب های جاری متعددی داشته باشد می تواند از دفتر معین بانک استفاده کند و در این هنگام حساب بانکی در دفاتر کل به صورت حساب کنترل خواهد بود. همه چیز در مورد تحریر دفاتر حسابداری رسمی و غیر رسمی:

  • دفتر کل و دفتر روزنامه که به عنوان دفاتر رسمی و قانونی شناخته می شوند.
  • دفتر معین که یکی از انواع دفاتر غیر رسمی و کمکی می باشد.

نحوه تنظیم حساب ها در دفتر معین

در دفتر معین برای هر حساب صفحات جداگانه ای در نظر گرفته می شود. به طوری که کلیه اقلام مربوط به بدهکار و بستانکار با جزییات مربوطه در صفحه جدا درج خواهد شد. به طور مثال تعداد بدهکاران یک موسسه قطعا افراد متعددی هستند! این مورد برای افراد بستانکار نیز صدق می کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات و ایجاد دقت و سهولت در نگهداری حساب های مختلف از دفتر معین در کنار دفتر کل استفاده می شود. این امر موجب ایجاد دسترسی راحت تر به حساب های جز می شود.

با استفاده از دفاتر معین به عنوان دفتر کمکی و تکمیلی هر زمان که نیاز به اطلاع از وضعیت بدهی شرکت به شخص خاصی داشتیم به طور مستقیم و بدون واسطه به حساب آن در دفتر معین مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را در سریعترین زمان ممکن استخراج می کنیم. هنگامی که نیاز باشد که تعداد زیادی حساب مشابه را در دفتر کل درج کنیم، با درج یک حساب کنترل در دفتر کل و حساب ها به صورت جداگانه در دفتر معین این عمل را در کوتاه ترین زمان انجام خواهیم داشت.

مزایای استفاده از دفتر معین در حسابداری

گاهی اوقات نیاز به تهیه اطلاعات تفضیلی و جزیی تر از فعالیت های مالی شرکت هستیم. اطلاعات جزیی را به راحتی نمی توانیم از دفتر کل استخراج کنیم. انجام این کار نیازمند صرف وقت بیشتری می باشد. در نتیجه یکی از مزایای استفاده از دفاتر معین ، دسترسی سریع به اطلاعات حساب های مالی است.

این دفاتر به صورت کارت های آزاد هستند و به عنوان دفاتر تکمیلی در نظر گرفته می شوند. برای سهولت مراجعه به این دفاتر، کلیه حساب ها بر اساس حروف الفبا در این دفتر درج شده اند.

فهرست مطالب

خدمات نرم افزار حسابداری آنلاین

خدمات نرم افزار حسابداری آنلاین به دلیل استفاده همگانی و فراگیر از اینترنت بسیاری از نرم افزار های حسابداری، خدمات نرم افزار حسابداری خود را

Read More »
حسابداری دولتی

حسابداری دولتی حسابداری دولتی چیست؟ برای اتخاذ تصمیمات صحیح و تخصیص منابع مالی به برنامه ها و فعالیت های سازمان های دولتی نیاز به یک

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *