کد اقتصادی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ مراحل ثبت نام و دریافت

کد اقتصادی

تمامی شخصیت های حقیقی و حقوقی برایی انجام فعالیت های اقتصادی به صورت قانونی نیازمند دریافت کد اقتصادی می باشند. این کد 12 رقمی برای تمامی کسانی که دارای فعالیت های اقتصادی هستند، ضروری است.

از این کد برای شناسایی افراد درگیر فعالیت اقتصادی و در نتیجه برای ساماندهی، حمایت و اخذ مالیات استفاده می شود. در واقع انجام فعالیت های اقتصادی بدون داشتن کد اقتصادی غیر قانونی و اخذ این کد برای این قشر الزامی می باشد.

دریافت این کد همواره توسط کارشناسان توصیه می شود. قبل از دریافت کد اقتصادی باید شرکت و فعالیت مورد نظر ثبت گردد. بنابراین تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند. بعد از ثبت شرکت و انتشار آگهی تاسیس شرکت در روزنامه ، شرکت موظف است ظرف مدت 2 ماه در اداره مالیات تشکیل پرونده دهد و کد اقتصادی را اخذ کند.

حتما بخوانید : اظهار نامه مالیاتی

اخذ کد اقتصادی در 5 مرجله و از طریق برخط و آنلاین امکان پذیر می باشد.

سازمان امور مالیاتی کشور برای توسعه خدمات الکترونیکی و کاهش مراجعات حضوری امکان ثبت نام اینترنتی را فراهم کرده است.

در مرحله اول بعد از ثبت شرکت و در طی فرصت دو ماهه برای دریافت کد باید به وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.

مرحله پیش ثبت نام در سامانه عملیات اکترونیکی مودیان مالیاتی انجام می گیرد. بعد از انجام پیش ثبت نام تنها 7 روز فرصت دارید که اطلاعات خود را تایید نمایید. ثبت نام اولیه صحت سنجی ارسال نام کاربری ثبت نام اصلی صحت سنجی میدانی

صحت سنجی میدانی : این مرحله به عنوان آخرین مرحله اخذ کد اقتصادی به صورت اینترنتی می باشد. تمامی اطلاعات داده شده در مرحله قبل در این مرحله بررسی می شود

برای دریافت کد اقتصادی نیاز به مدارک زیر می باشد: کپی شناسنامه و کارت ملی (برابر با اصل) سهامداران و شرکا ارائه گواهی امضا از اعضای دارای حق امضا در شرکت به اداره مالیات ارائه دفترچه تقاضای دریافت کد اقتصادی کپی اجاره نامه شرکت ( برابر با اصل و دارای کد رهگیری و هولوگرام ) تصویر اساسنامه شرکت ، تقاضانامه و کلیه مدارک ثبتی شرکت دلیل اخذ کد اقتصادی همانطور که اشاره شد در صورت درگیر بودن با فعالیت اقتصادی، اخذ کد اقتصادی الزامی می باشد.

عدم دریافت آن غیر قانونی می باشد و پیگرد دارد. کد اقتصادی در ایران در واقع پیش نیازی برای شروع فعالیت های اقتصادی مانند تولید کالا و ارائه خدمات است. اصطلاح کد اقتصادی ممکن است در کشور های دیگر کاربرد متفاوتی داشته باشد.

برای دریافت کد اقتصادی در ایران باید به اداره دارایی مراجعه کرد. همانطور که اشاره شد تمامی شرکت ها بعد از ثبت شرکت ملزم به دریافت آن می باشند. تمامی امتیازات در شرکت ها و موسسات مانند شرکت در مناقصه ها و مزایده ها، کارت بازرگانی ، داشتن حساب های بانکی و ارزی و صدور فاکتور مستلزم اخذ کد اقتصادی است. همچنین مالیات و معافیت مالیاتی، صورت حساب شرکت و بررسی دفاتر پلمپ در اداره دارایی با توجه به همین شناسه صورت می گیرد.

در صورت عدم دریافت کد اقتصادی فعالیت اقتصادی شما غیر قانونی و از برخی مزایا محروم می گردد: عدم امکان انعقاد قرارداد های پر سود برای شرکت عدم امکان شرکت در مناقصه و مزایده که یکی از روش های حضور فعال در کسب و کار ها می باشد. در صورت عدم دریافت کد اقتصادی، کارت بازرگانی به شرکت تعلق نمی گیرد و درنتیجه امکان انجام امور صادرات و واردات برای شرکت وجود نخواهد داشت.

به دلیل غیر قانونی بودن عدم دریافت کد اقتصادی شرکت ممکن است با جرایم و گرفتاری هایی مالیاتی روبرو شود. مهمترین علت های دریافت کد اقتصادی برای شرکت امکان صدور فاکتور به صورت رسمی بستن قرارداد با شرکت های دولتی امکان بستن قرارداد با شرکت های خصوصی معافیت های مالیاتی امکان دریافت گواهی ارزش افزوده بهره مندی از مزایایی مانند رتبه بندی و اخذ گرید اخد کارت بازرگانی و شرکت در مزایده و مناقصه

چه کسانی از دریافت کد اقتصادی معاف هستند؟

برخی از فعالیت ها نیاز به دریافت کد اقتصادی ندارند! به عنوان مثال تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی درگیر فعالیت های هنری و همچنین فعالیت های فرهنگی مانند نقاشی، نویسندگی، فیلمسازی و .. نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند. تمامی مساجد، حسینیه ها و تکایا نیز از دریافت و اخذ کد اقتصادی معاف می باشند. مساجد و تکایا و به طور کلی مراکز مذهبی کلیه اشخاص حقیقی مشغول به کار های هنری شامل: طراحی، نقاشی، خطاطی،فیلم سازی و کارهای مرتبط به آن، نویسندگی، گرافیک، ویراستاری و ترجمه کتاب . افراد عضو هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز عالی آموزشی کلیه اتحادیه های امور صنفی اشخاص حقیقی در زمینه پیمانکاری

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *