معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی به خروج قانونی و موقت از پرداخت مالیات می باشد. این قانون برای حمایت دولت ها از مردم هر کشور صورت می گیرد. به عنوان مثال یکی از مهم ترین معافیت های مالیاتی، معافیت مالیاتی زیربنا می باشد. بر اساس قانون در صورتی که زیربنای ملک شما به جز در پایتخت از 200 مترمربع کمتر باشد، نباید مالیات بپردازید. در واقع مالیات بر ملک و املاک می تواند برای برخی از اشخاص نگران کننده باشد. اما با توجه به قوانین معافیت مالیاتی در برخی مواقع نیاز به پرداخت مالیات نیست.

قبل از هر چیز باید بدانیم که مالیات چیست؟ مالیات به عنوان یک هزینه اجتماعی برای استفاده از منابع و امکانات در یک کشور در نظر گرفته می شود. اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به پرداخت این هزینه اجتماعی می باشند. در واقع مالیات یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت ها در همه کشور ها محسوب می شوند. در واقع مالیات انتقال بخشی از درآمد یا سود فعالیت‌های اقتصادی جامعه به دولت است.

هنگامی که برخی از افراد از پرداخت مالیات معاف شوند طبیعتا درآمد دولت از مالیات کاهش می یابد. چون در واقع یکی از روش های کسب درآمد دولت ، دریافت مالیات از مردم است. اعطای معافیت مالیاتی نمی تواند به صورت گسترده انجام شود زیرا در این صورت دولت با کسری درآمد مالیاتی مواجه خواهد شد و مجبور به افزایش نرخ مالیات می شود. معافیت مالیاتی باید طبق اصول و قوانینی به برخی از افراد اعطا شود.

معافیت مالیاتی زیربنا چیست؟

هانطور که اشاره شد زیربنا یکی از اولین بخش هایی است که شامل معافیت مالیاتی می شود. اگر شما در شهر تهران به عنوان پایتخت ایران که دارای ملکی با زیربنای 150 مترمربع باشید نیاز به پرداخت مالیات نیست و از مالیات معاف هستید. همچنین در صورتی که به افراد خانواده مانند پدر و مادر ملکی را به صورت هدیه دربافت داده باشید و برای آن مبلغی دریافت نکنید در این صورت نیز آن ملک از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

بنابراین تنها در صورتی مشمول مالیات می شوید که سند اجاره آن ملک در دفتر اسناد تنظیم شده باشد. این قانون در صورتی که تنها یک ملک را به افراد تحت تکفل خود هدیه بدهید کابرد دارد و بقیه املاک شامل این قانون نمی باشند. در مورد معافیت مالیاتی زیربنا شرایط مختلفی برای مالک و مستاجر وجود دارد:

  • داشتن موجر و مستاجر به صورت همزمان
  • درآمد شخص از اجاره بها
  • رعایت قوانین الگوی مصرف وزارت مسکن
  • بر اساس زمان تخلیه واحد مسکونی

موارد معافیت مالیاتی

در برخی مواقع در شرایط خاص برخی از فعالیت ها و املاک شامل معافیت مالیاتی می شوند. در ادامه برخی از مواد این قانون را ذکر می کنیم:

ماده 132: ایجاد نرخ مالیاتی صفر برای درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی. این معافیت مالیاتی در خصوص فعالیت های تولیدی و معدنی در صورت داشتن مجوز از وزارتخانه ذیربط اجرا می شود. همچنین درآمدهای خدماتی در بیمارستان ها، هتلها و مراكز اقامتی گردشگری به مدت پنج سال و درمناطق كمتر توسعه یافته به مدت ده سال شامل معافیت مالیاتی می شود.

  • معافیت مالیاتی تا 50 درصد به سرمایه گذاری هایی كه با مشاركت سرمایه گذار خارجی انجام می شود. ( در صورت داشتن مجوز از سازمان سرمایه گذاری )
  • معافیت مالیاتی 50 درصدی به شركتهای خارجی كه از طریق انعقاد قرارداد با واحدهای تولیدی ایرانی اقدام به تولید در ایران با نشان معتبر می نمایند.

ماده 133: 100 درصد معافیت مالیاتی درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش كشاورزی، شركتهای تعاونی روستائی، عشایری، كشاورزی، صیادان، كارگری، كارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه های آنها از پرداخت مالیات.

ماده 143: در این ماده از قانون معافیت مالیاتی برای معامله های بورسی با گذاشتن شرط ، معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است.

  • حدود معادل 10 % از مالیات بر درآمد حاصل از فروش كالاهای كه در بورس كالا پذیرفته شده و به فروش می رسد.
  • 10 %از مالیات بردرآمد شركتهای كه سهام آنها برای معامله در بورسهای داخلی و خارجی پذیرفته می شود.
  • 5 %مالیات بر درآمد شركتهایی كه سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می شود.
  • شركتهایی كه سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی و خارجی یا بازارهای خارجه از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته شود و در صورتیكه در پایان دوره مالی به تأیید سازمان بورس20 % سهام شناور آزاد داشته باشد معادل دو برابر معافیتهای فوق از بخشودگی مالیاتی برخوردار می شوند.

بر اساس مواد قانون معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی با توجه به خدمات و فعالیت های زیر از پرداخت تمامی مالیات خود معاف هستند:

  • تعاونی مصرف ویژه کارکنان موسسات دولتی
  • تعاونی مسکن ویژه کارکنان موسسات دولتی
  • تعاونی مصرف مخصوص کارکنان موسسات غیر دولتی
  • تعاونی های حوزه صیادان
  • شرکت های تعاونی ویژه دانشجویان
  • تعاونی مربوط به دانش آموزان
  • شرکت های تعاونی تولیدی روستایی متشکل از افراد خود روستا

هرگونه اعطای معافیت مالیاتی باید بر اساس قواعد و مقررات اقتصادی و طبق مطالعات میدانی دقیق و جامع صورت گیرد. بر اساس قوانین اخیر، معافیت مالیاتی جدیدی تا اطلاع ثانوی صادر نمی شود. حتی ممکن است برخی انواع معافیت های مالیاتی نیز مورد بازبینی و بررسی های مجدد قرار بگیرند. البته لازم است که هرگونه تجدید نظر و بازبینی بر اساس مطالعات دقیق و بررسی زوایای مختلف و بر اساس تاثیرگذاری آن روی اقتصاد انجام شود. درواقع، باید در نتیجه این بررسی ها مشخص شود که آیا معافیت های مالیاتی منجر به تقویت اقتصاد و مهمتر از آن باعث توزیع عادلانه ثروت و درآمد در جامعه می شود یا خیر؟

فهرست مطالب

ترازنامه چیست؟

ترازنامه یا بیلان (Balance Sheet) برای نمایش وضعیت دارایی، سرمایه و بدهی های واحد های تجاری می باشد. بیلان یکی از مهم ترین گزارشات مالی

Read More »
تعریف حسابرسی مالیاتی

حسابرسی مالیاتی چیست؟ مطالعه و بررسی صحت اسناد مالی یک شرکت و همچنین بررسی چگونگی رعایت قوانین و مقررات را حسابداری مالیاتی می گویند. عدم

Read More »
خدمات نرم افزار حسابداری آنلاین

خدمات نرم افزار حسابداری آنلاین به دلیل استفاده همگانی و فراگیر از اینترنت بسیاری از نرم افزار های حسابداری، خدمات نرم افزار حسابداری خود را

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *