حسابداری انبار چیست و نکات مهم شمارش کالاها؟

حسابداری انبار چیست و نکات مهم شمارش کالاها؟

برای واحد های تولیدی و بازرگانی حسابداری انبار جز یکی از مهمترین کارها برای این اصناف می باشد. با در نظر داشتن مهمترین دارایی یک شرکت باید از فرآیند حسابداری استفاده کرد تا حساباری انبار بدون خطا انجام پذیرد ما در اینجا قصد داریم نکات مهم در انبار گردانی و اینکه چگونه می توان انبار گردانی کرد را بررسی کنیم تا بیشتر با این معقوله آشنا بشویم.

در طی دوره های انبار گردانی چه کارهایی انجام می شود

انبار گردانی در شغل هایی که موجودی انبار نقش مهمی در دارایی آن شغل دارد بسیار مهم است. مدیر مجموعه باید از یک سیستم حسابداری استفاده کند تا بتواند به راحتی ورود و خروج اجناس را کنترل کند این شمارش اجناس و گرفتن موجودی انبار در دوره های 3 ، 6 و یک ساله با توجه به نوع مشاغل امکان پذیر است. باید به این امر توجه داشت که یکی از مهمترین کارهای انبار گردانی تاثیری است که بر سود و مالیات شرکت دارد در طی انبار گردانی موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد.

موجودی اجناس انبار

پخش درست بین شعبه ها و به کار گیری درست مواد.

کنترل کردن موجودی مواد اولیه و جلوگیری از زیاد یا کم شدن موجودی انبار

حساب کردن خسارت های ناشی از حوادث

راهی برای آسان شدن حسابداری با ایجاد کردن قبض انبار

راهی برای آسان شدن پرداخت مبلغ کالا و خدمات فروشده

مهم ترین ویژگی های حسابداری انبار چیست؟

شما در حسابداری انبار نیاز به یک سری کنترل های دقیق برای اسناد خود دارید. از جمله این اسناد میتوان به اسناد خرید،اسناد انتقالی بین انبارها ، بهای تمام شده سند و کالای صادره که در طی حسابداری انبار باید درنظر گرفته شود. یک حسابدار با بررسی این اطلاعات به راحتی می تواند اطلاعات دقیقی در رابطه با مواد اولیه، کالاهای باقی مانده و کارهای در حال انجام بدست آورد

با ذکر کلیات موضوع برای آنکه بدانیم مهم ترین و پایه ترین اطلاعات در حسابداری انبار چه می تواند باشد باید به این نکته توجه کرد که موجودی انبارو شمارش کالا در پایان یال سالی  اصلی ترین کار حسابداری انبار به شمار میرود.

نرم افزار حسابداری انبار

برای اینکه خطا انسانی و کار حسابدارها برای انجام امور حسابداری  شرکت ها و سازمان ها راحت تر باشد. استفاده از نرم افزار های حسابداری پیشرفته به کار گرفته می شود که با به کار گرفتن نرم افزار های حسابداری کار ثبت و اطلاعات انبار و انبار گردانی بسیار ساده تر می شود که البته در مجموع کار ثبت اطلاعات برای انبار گردانی کار بسیار سخت و دشواری است.

البته باید در نظر گرفت که با گسترش استفاده از اینترنت و همه گیر شدن کارها از راه های دور بهتر است از نرم افزار ها بر پایه ابری استفاده کرد که به نرم افزار های حسابداری آنلاین رایج است. مشترک میتواند با استفاده از حسابداری آنلاین از ویژگی های نرم افزاری از جمله

صدور سند های حسابداری در همه سیستم های مالی به صورت اتوماتیک

ثبت زدن انواع رسید حواله کالا و خدمات حسابداری

ثبت جدید زدن بدون بستن سالی مالی گذشته

ایجاد انبار داری مکانیزه و صدور مجوز های ورود و خروج انبار

شماره گذاری سند ها به صورت جداگانه برای ورودی و خروجی انبار

تعیین اجناس جایگزین در هنگام درخواست کالا

نکات مهم شمارش کالاها

برای انبار گردانی باید  یک سری نکات کلیدی را بر اساس نظم برای شمارش کالا رعایت کرد . باید درنظر داشت که ثبت کردن موجودی کالا در هنگام شمارش اجناس نقش مهمی را در حسابداری واحد صنفی ایجاد خواهد کرد. از جمله نکاتی که باید در نظر داشت اینکه در انبار گردانی باید از دو گروه در شمارش استفاده کرد تا شمارش کالا ها را به صورت روزانه به گروها سپرد زمانی که کار به بخش های کوچک تقسیم شود کار شمارش نظم پیدا می کند. در قسمت بعدی گروه ها باید در برگه هایی ثبت موجودی های ناقص را انجام دهند و همچنین بسته هایی که هنوز سر بسته هستند را در نظر بگیرند و محتویات آنها را شمارش کنند ود درکل باید شمارش موجودی کالا را به صورت اصولی و درست انجام دهند . سرپرست تیم ها باید وسایل لازم را برای شمارش ایجاد کند.

در حسابداری یکی از مهم ترین کارها برای حسابداری بدون خطا شمارش درست کالا و گرفتن موجودی انبار است برای همین با توجه به گستردگی محبث حسابداری تولیدی ، حسابداری شرکتی و حسابداری آنلاین کارشناسان جمع برای ارائه پاسخ دهی به سوالات شما آماده هستند.

روش فروش کالا در حسابداری بازرگانی

در روش ادواری ، هنگام فروش یک کالا در صورت نسیه بودن ، حساب های دریافتی بدهکار و در صورت نقدی بودن حساب صندوق بدهکار و حساب فروش بستانکار خواهد شد. در صورتی که کالای فروخته شده برگشت بخورد، مبلغ نقدی برگشت خورده از فروش کالا و به طور کلی تخفیفات داده شده بدهکار و هزینه های دریافتی بستانکار می شود.

کلیه تخفیفات و مبالغ بدهکار و بستانکار در دفاتر قانونی حسابداری درج می شوند. اگر در هنگام فروش به علت معیوب بودن کالا تخفیفی داده شود نحوه ثبت آن مانند هنگامی است که کالا برگشت می خورد. اما سود و زیان در حسابداری بازرگانی چگونه مشخص می شود؟

  • بر اساس فروش خالص شرکت
  • محاسبه سود و زیان بر حسب مبلغ تمام شده کالای فروخته شده
  • بر حسب سود و زیان ناخالص شرکت
  • هزینه های عملیاتی شرکت
  • بر اساس سود و زیان خالص

در واقع سود و زیان یک شرکت نشان دهنده عملکرد آن شرکت در طی یک دوره مالی می باشد. برای محاسبه میزان سود و زیان یک شرکت باید نتیجه تمامی عملیات مالی شرکت شامل در آمد ها و هزینه های ها آن دوره مالی با یکدیگر مقایسه شوند. درواقع در حسابداری بازرگانی، گزارش درآمد ها و هزینه های یک دوره مالی شرکت، سود و زیان شرکت را تعیین می کند.د

فهرست مطالب

معافیت مالیاتی سال ۹۸

معافیت مالیاتی سال ۹۸ راهنمای مطالعه کسر مالیات به صورت پلکانی جدول میزان مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۸ سقف معافیت مالیاتی مشاغل بر درآمد شاغلین دولتی

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *