حسابداری پیمانکاری چیست | روش های انجام حسابداری پیمانکاری

حسابداری پیمانکاری | روشهای انجام حسابداری پیمانکاری

یمانکاری یکی از مشاغلی است که از زیر شاخه های زیادی برخوردار است از جمله ساختمان سازی، سد سازی ، تاسیسات و خدمات فعالیت دارند. در این بین صاحبان این مشاغل برای حسابداری خود نیازمند نرم افزار حسابداری هستند که باید در آن قوانین مبانی حقوق ، قرار دادها ، قوانین مالیاتی تعریف شده باشد. یک پیمانکار باید در مورد حسابداری پیمانکاری کاملا مشرف باشد.

برای سیستم حسابداری پیمانکاری باید مواردی از قبیل گارگاه، ضرایب، لیست ضرایب، قرارداد، تضامین قرار داد، مصالح کارفرما رعایت شود

روش های انجام حسابداری پیمانکاری

زمانی که یک پیمانکار کار را به نیرو ها در شرکت های خصوصی یا دولتی برای جاده سازی یا کارهای پیمانکاری انتقال می دهد. نیرو مورد نظر باید هزینه ها را دریافت و کار را در مدت زمان مشخصص شده تحویل بدهد. شرکت های پیمانکاری با استفاده از مناقضه های خصوصی و عمومی با شرکت ها قرار داد ها را منعقد کرده در این بین باید تمام هزینه های انجام شده ثبت شود تا مخارج مصرفی به کارفرما ارائه شود مخارج مصرفی به سه دسته تقسیم می شود .

هزینه های مستقیم پروژه

یک پروژه برای به ثمر نشستن کار شامل هزینه ها یی می شود یک پیمانکار برای انجام دادن پروژه نیازمند مصالح مورد نیاز برای کار، خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای پروژه ، هزینه استهلاک ابزار و ماشین آلات که تمامی آنها هزینه های مستقیم پروژه گفته می شود.

هزینه های غیر مستقیم :طراحی تجهیزات و ماشین آلات و هزینه های تعمیرگاه و گارگاه هزینه هایی هستن که معمولا در طی یه پروژه ایجاد می شود

همه هزینه های غیر مربوط : گاهی اتفاق می افتد که در طی یک پروژه ماشین آلاتی یا وسایل خریداری می شود که برای پروزه کار آیی ندارد و با اینکه جز هزینه ها به شمار می رود ولی بلا استفاده می ماند.

باید در نظر داشت که  انجام حسابداری داخلی ارتباط مستقیمی با سود و کار آیی یک شرکت پیمانکاری دارد برای این منظور باید حساب کردن اموری از قبیل مخارج صرف شده و در آمد حاصل از آن به درستی انجام شود تا سود خالص برای شرکت پیمانکاری مشخص شود.

سرفصل های حسابداری پیمانکاری

در دوره های آموزسی که به یک حسابدار داده می شود کلیه جزییات حسابداری پیمانکاری آموزش داده می شود .این آموزشها شامل نحوه ثبت مخارج و انجام دادن عملیات مالی، ارتباط های مهندسین، انواع ضمانت نامه های بانکی ولی اصولی ترین این آموزش ها شامل :

مبانی حقوقی قراردادهای پیمانکاری

آموزش پیمانکاری ارزی

مدیریت انواع پیمانکاری ارزی

قوانین کار و تامین اجتماعی

یک حسابدار در طی آموزش های خود به تمامی قوانین مالیاتی و فعالیت های پیمانکاری ارزی باید آگاهی داشته باشد نحوه تشخیص در آمد ها و هزینه ها، روش میزان درصد پیشرفت کار و رویداد های مالی که باید انجام شود.

شروع حسابداری پیمانکاری

یک حسابدار برای شروع کارهای حسابداری خود نیازمند مدارک مورد نیاز حسابداری است این مدارک قبل از ارسال اظهار نامه مالیاتی مورد نیاز است که شامل:

همه صورت وضعیت های تایید شده توسط شرکت

کلیه قرار دادهای تمام شده

اظهار نامه های ارزش افزوده

تمامی فیش های پرداختی مانند فیش های تکلیفی و حقوقی

کلیه فاکتورهای خرید

حساب های بیمه

صورتحساب های بانکی از ابتدا تا انتهای سال

کپی از لیست های حقوقی ارسال شده

البته در بعضی از صنایع مانند پیمانکاری دولتی و ساخت و سازهای تجاری هزینه گذاری می شود این یکی از اصلی ترین وظیفه حسابداری به شمار می رود.و یا حتی به عنوان یک بخش جداگانه سازماندهی شود. اگر هزینه ها به صورت مناسب انجام شود، سود قابل توجهی دارد برای حساب کردن هزینه ها  نیازمند یک سیستم حسابداری هستیم که در زمینه های تخصصی بتواند پاسخگو باشد. که باید کلیه هزینه های شغلی در مورد قرار دادهای بلند مدت و کوتاه مدت هزینه های قرار داد که در پروژه های عمرانی و مهندسی، ساخت کشتی ، راه آهن ، ساخت پل و راه سازی و کلیه عملیات پیمانکاری را تحت پوشش قرار دهد

فهرست مطالب

انتخاب بهترین مشاور مالیاتی اصفهان

انتخاب بهترین مشاور مالیاتی اصفهان برای تنظیم اظهارنامه اگر می خواهید بهترین مشاور مالیاتی اصفهان را جهت تنظیم اظهارنامه مالیاتی انتخاب کنید باید تخصص مشاور

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *