مولفه های حسابداری و نحوه کار با آن

]

حسابداری و مولفه های آن


به طور کلی می توان گفت که حسابداری فرایند ثبت معاملات مالی مربوط به یک تجارت است. روند حسابداری شامل جمع بندی، تجزیه و تحلیل و گزارش این معاملات به سازمان های نظارتی، تنظیم کننده ها و سازمان های جمع آوری مالیات است. صورتهای مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه ای مختصر از معاملات مالی طی یک دوره حسابداری است که خلاصه ای از عملکرد شرکت، موقعیت مالی و جریان وجوه نقدی است.

حسابداری ثبت معاملات مالی به همراه ذخیره، مرتب سازی، بازیابی، جمع بندی و ارائه نتایج در گزارش ها و تحلیل های مختلف است. حسابداری به عنوان یک رشته تحصیلی پرطرفدار و حرفه ای شناخته شده است.در سال 1880 میلادی حرفه مدرن حسابداری توسط مؤسسه حسابداران خبره در انگلستان و ولز کاملاً شکل گرفت و به رسمیت شناخته شد. این موسسه بسیاری از سیستمهایی را ایجاد کرده است که امروزه توسط حسابداران استفاده می شود.

نحوه کار حسابداری چگونه است؟

حسابداری یکی از کارکردهای اصلی بررسی فعالیت های مالی برای هر شغلی است. حسابداری ممکن است توسط یک حسابدار در یک شرکت کوچک یا دپارتمان های مالی قابل توجه با ده ها کارمند در شرکت های بزرگتر انجام شود. گزارش های تولید شده توسط جریان های مختلف حسابداری، مانند حسابداری هزینه و مدیریتی در کمک به مدیریت برای تصمیم گیری های آگاهانه در زمینه تجارت بسیار ارزشمند است.

صرف نظر از بزرگی یک تجارت، حسابداری یک عملکرد ضروری برای تصمیم گیری، برنامه ریزی هزینه و اندازه گیری عملکرد اقتصادی است. یک حسابدار معمولی می تواند نیازهای اساسی حسابداری را برطرف کند، اما باید یک حسابدار رسمی و حرفه ای برای کارهای بزرگتر و پیشرفته حسابداری استفاده شود. حسابداری دارای انواع مختلفی است:

  • حسابداری مالی: حسابداری مالی به فرایندهایی که برای تولید صورتهای مالی موقت و سالانه استفاده می شود، گفته می شود. نتایج کلیه معاملات مالی که در طی یک دوره حسابداری رخ می دهد، در ترازنامهصورت درآمد و صورت جریان پول خلاصه می شود. صورتهای مالی اکثر شرکتها سالانه توسط یک شرکت خارجی CPA حسابرسی می شود. برای برخی از شرکت ها مانند شرکت های بازرگانی عمومی، حسابداری بازرگانی یک الزام قانونی است.
  • حسابداری مدیریتی: حسابداری مدیریتی بیشتر از داده های مشابه حسابداری مالی استفاده می کند، اما اطلاعات را به روش های مختلف سازماندهی و استفاده می کند. یعنی در حسابداری مدیریتی، یک حسابدار گزارش های ماهانه یا سه ماهه ای را تولید می کند که تیم مدیریت یک کسب و کار می تواند از آنها برای تصمیم گیری در مورد نحوه کار تجارت استفاده کند. حسابداری مدیریتی شامل بسیاری از جنبه های دیگر حسابداری از جمله بودجه ریزی ، پیش بینی و ابزارهای مختلف تحلیل مالی می باشد. اساساً هرگونه اطلاعاتی که برای مدیریت مفید باشد زیر این چتر قرار می گیرد.
  • حسابداری هزینه: درست همانطور که حسابداری مدیریتی به مشاغل کمک می کند تا در مورد مدیریت تصمیم گیری کنند، حسابداری هزینه به مشاغل کمک می کند تا در مورد هزینه تصمیم گیری کنند. در اصل حسابداری هزینه تمام هزینه های مربوط به تولید یک محصول را در نظر می گیرد. تحلیلگران، مدیران، صاحبان مشاغل و حسابداران از این اطلاعات استفاده می کنند تا مشخص کنند که قیمت محصولات آنها باید چقدر باشد. در حسابداری هزینه پول به عنوان یک عامل اقتصادی در تولید مصرف می شود، در حالی که در حسابداری مالی، پول به عنوان معیار عملکرد اقتصادی یک شرکت در نظر گرفته می شود.

برخی از بسیاری از نمونه های دیگر حسابداری عبارتند از:

  • مشاوره در مورد سیستم های حسابداری
  • برنامه ریزی، مشاوره و گزارش مالیات بر درآمد
  • حسابرسی از راه دور صورتهای مالی شرکتها و سازمانهای دیگر
  • ارائه مشاوره عمومی در مورد تجارت
  • برنامه ریزی مالی برای افراد

در بیشتر موارد حسابداران هنگام تهیه صورتهای مالی از اصول حسابداری پذیرفته شده استفاده می کنند. مجموعه ای از استانداردها و اصول در حسابداری وجود دارد که به منظور بهبود مقایسه و سازگاری گزارشگری مالی در صنایع ایجاد شده است. استانداردهای آن مبتنی بر حسابداری مضاعف است. روشی که در آن هر معامله حسابداری به عنوان بدهی و اعتبار در دو حساب کاربری اصلی جداگانه که وارد ترازنامه و صورت درآمد می شوند، وارد می شود.

مؤلفه های حسابداری

حسابداری از 2 بخش تشکیل شده است:
1. دفترداری
2. تجزیه و تحلیل

دفترداری: این بخش از حسابداری که به عنوان حسابداری مالی نیز شناخته می شود برای روند ثبت و جمع بندی اطلاعات مالی است. نگهداری دفاتر به سازماندهی اطلاعات مالی کمک می کند و مشخص می کند که :

  • شرکت ها چقدر به تامین کنندگان، مقامات مالیاتی، بانک ها، کارمندان و دیگران بدهکار هستند؟
  • هر مشتری چقدر به کسب و کار بدهکار است؟
  • سرمایه توسط صاحبان مشاغل چقدر سرمایه گذاری می شود؟
  • تجارت چقدر سودآور است؟.

تجزیه و تحلیل: که در حساب داری مدیریتی انجام می شود. حسابداری مدیریت، که به عنوان حسابداری مدیریتی نیز شناخته می شود اطلاعات را در اختیار مدیریت برای تجزیه و تحلیل، تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل مشاغل قرار می دهد. به عنوان مثال اطلاعات مربوط به تصمیمات سرمایه گذاری، بودجه بندی و سنجش عملکرد را. چرخه حسابداری دارای 5 مرحله اساسی است:

  • تجزیه و تحلیل و ثبت معاملات (بررسی فاکتورها، صورتهای بانکی و غیره)
  • ارسال معاملات به دفتر مرکزی (طبق قوانین حسابداری مضاعف)
  • تهیه ترازنامه آزمایشی غیرقابل تنظیم (شامل همه حسابهای کسب و کار شما و مشخص کردن مانده های آنها)
  • ترازنامه آزمایشی تنظیم شده
  • تهیه صورتهای مالی

بسیاری از این قوانین و فرآیند ها توسط نرم افزار حسابداری به صورت خودکار انجام می شوند. بنابراین با ورود نرم افزار های حسابداری به بازار انجام فرایند حسابداری برای حسابداران بسیار آسان تر شده است.

با توجه به گسترده بودن مبحث حسابداری تولیدی ، حسابداری شرکتی ،حسابداری فروشگاهی و حسابداری آنلاین سوالی دارید میتوانید آن را با کارشناسان جمع در میان بگذارید.

فهرست مطالب

بیمه و مالیات در قراردادها

در حال حاضر قراردادهای مکتوب جای خود را به تعهدات شفاهی داده است. با بستن قرارداد های مکتوب و رسمی یک رابطه حقوقی برای هر

Read More »
معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی چیست؟ معافیت مالیاتی به خروج قانونی و موقت از پرداخت مالیات می باشد. این قانون برای حمایت دولت ها از مردم هر کشور

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *