حسابرسی داخلی چیست | تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی

حسابرسی داخلی

یک مدیر موفق برای پیشبرد اهداف خود در زمینه های مالی شرکت باید دارای سیستم حسابداری داخلی پیشرفته باشد تا بر اساس ضوابط تعریف شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام امور حسابداری داخلی خود را انجام دهد. برای انجام فعالیت های مالی و اطلاع از دارایی شرکت باید حسابداری داخلی را راه اندازی کرد با توجه به دغدغه مدیریت ها برای دسترسی به حسابداری داخلی شرکت و نظارت بر روی این سیستم با نرم افزار حسابداری آنلاین دسترسی مدیریت به سیستم حسابداری داخلی به راحتی قابل اجرا می باشد. در این بین مهم بودن حسابداری داخلی سابقه دیرینه دارد .

نقش حسابرسی داخلی چه می باشد؟

یک نهاد دولتی یا یک شرکت خصوصی برای انجام دادن امور مالی خود به صورت دقیق نیازمند مشاوره درست برای بهبود عملکرد های حسابداری خود است. بر اساس این موضوع و با توجه به عملکرد حسابرسی داخلی برای رسیدن به اهداف یک شرکت در راستای پیشرفت کارها نباید نقش حسابرسی داخلی را دست کم گرفت و باید توجه ویژه ایی به این مطلب داشت. دسته بندی حسابداری داخلی شامل مواردی می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای داشتن یک حسابداری موفق باید حسابدار کاملا بی طرف عمل کند و اطلاعات و مشاوره درست را برای شرکت اعمال کند.

باید در جهت بهبود و پیشبرد اهداف شرکت نقش بسزایی داشته باشه

رسیدن به هدف های اصلی و حل مشکلات

برای اینکه از اهداف یک شرکت در راستای پیشبرد اهداف خود انجام شود باید طی قوانین تعریف شده کنترل شود و این امر با کمک حسابرسی داخلی امکان پذیر است پس باید به گزارش ها منتشر شده اعتماد داشت. با کمک حسابرسی داخلی دارایی های یک شرکت باید تحت کنترل باشد و تمامی حسابرسی مربوط به حقوق و دستمزد و نحوه پرداخت آنها باید تحت کنترل حسابداری داخلی باشد.

باید بر نحوه خرید و فروش های داخلی نظارت داشته و هر آنچه مربوط به گزارش های خرید و فروش است را در دسترش داشته باشد. در حسابداری داخلی کنترل ورودی و خروجی  انبار بسیار مهم است.

آیا حسابداری داخلی و خارجی با یکدیگر تفاوت دارند

اگر از نظر تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی بررسی انجام شود باید گفت فرق اصلی بین اینها در بررسی حساب ها است حسابدارس داخلی شرکت دسترسی به اطلاعات برای انجام کلیه مربوط به اسناد مالی و غیر مالی شرکت را در دسترس دارد. ولی در حسابداری مستقل فقط به اسناد مالی میتوان دسترسی داشت

حسابدار داخلی جز اعضای داخلی خود شرکت یا موسسه است ولی حسابدار خارجی باید به همه اعضای هییت مدیره باید  پاسخگو باشد.

حسابدار خارجی به فقط به اسناد مالی کار دارد ولی حسابرس داخلی به غیر از مسایل شرکت ما بقی الزامات و انحرافات را کنترل می کند.

وظایف حسابرسی داخلی

زمانی که شما یک حسابرس داخلی را برای کار استخدام می کنید باید اختیاراتی را به او بدهید. یک حسابدار باید به اسناد و مدارک مورد نیاز  داخلی شما دسترسی داشته باشد و در نگهداری و حفظ اطلاعات کوشا باشد این اختیارات برای حسابدار وظایفی را ایجاد می کند.

شناسایی موقعیت ها برای بهتر شدن مدیریت کنترل کارهای شرکت

ارزیابی سیستم مدیریت شرکت

بررسی عملیات و سیستم های اطلاعاتی شرکت ، اثر بخشی سیستم های مدیریت

ارزیابی کردن ریسک های شرکت در معاملات شرکت و اثر بخشی و سود و زیان آنها

امکان بررسی مصوبات هیات مدیره در زمان تعیین شده برای اجرای آنها

بررسی تمامی قرار دادها و معاملات عمده شرکت ، مسئولیت های اجتماعی ، کارایی و اثر بخشی نظام کنترل های داخلی شرکت ، رویداد های مالی شرکت و ارائه گزارشات ادواری ، شاخص های عملکردی و میزان تحقق برنامه ها و اهداف راهبردی شرکت به طور کلی

داشتن روحیه بیطرفی حسابدار داخلی

حسابرس داخلی به عنوان بخش مهمی از اعضای یک شرکت دارای اثر بخشی بالایی در جهت تقویت پیشبرد اهداف یک مجموعه می باشد پس باید در نظر داشت که انتخاب یک حسابدار موفق کار بسیار مهمی برای موفقیت یک شرکت است

پیشنهاد می کنیم مشخصات نرم افزار حسابداری فروشگاهی ما در محصولات مشاهده نمایید

فهرست مطالب

انتخاب بهترین مشاور مالیاتی اصفهان

انتخاب بهترین مشاور مالیاتی اصفهان برای تنظیم اظهارنامه اگر می خواهید بهترین مشاور مالیاتی اصفهان را جهت تنظیم اظهارنامه مالیاتی انتخاب کنید باید تخصص مشاور

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *