ثبت روش ادواری و دائمی در حسابداری

استفاده از حسابداری ابری

در حسابداری یکی از کارهای مهم برای حسابداری ثبت و موجودی کالای آن شرکت یا موسسه میباشد. و از آنجایی که موجودی کالا ها یکی از مهمترین دارائی ها به حساب می آید. چه از نظر عددی و چه از نظر مالی با دو روش ثبت بنا به نیاز آن موسسه و بر اساس روش حسابدار انجام میشود. برای همین بیشتر حسابدار ها از دو روش ادواری و دائمی در ثبت زدن استفاده میکنند.

ثبت در روش ادواری:

موجودی کالایی که در تراز نامه ثبت میشود. حساب خرید بدهکار و در فروش بستانکار میشود و از موجودی کالا در طول دوره مالی گردش ندارد ودر پایان سال با شمارش اجناس به عنوان موجودی پایان دوره و اول دوره سال جدید به حساب می آید.

معموالا از این روش در مواردی که گردش اجناس بالا با ارزش مالی پایین دارند استفاده میشود. مثل سوپر مارکت ها، خرازی ها و…

روش ثبت در دائمی

در این روش اگر حساب موجودی کالا با خرید یا برگشت از فروش افزایش پیدا کند. بدهکار و اگر با فروش یا برگشت از خرید ثبت شود بستانکار میشود. شمارش اقلام آن موسسه به صورت دائمی با افزایش یا کاهش کالا صورت میگیرد.و هر لحظه بدهکار و بستانکار ثبت میشود. در سیستم ادواری، ممکن است کالاها با کم شدن یا سرقت در روش ادواری اتفاق بیوفتد ولی در روش دائمی این اتفاق نمی افتد. زیرا حساب موجودی ها دائم با ارزش کالای موجود در انبار یکی است. ودر زمان خرید حساب موجودی کالا بدهکار میشود ودر هنگام فروش، بستانکار میشود.

مزایا و معایت سیستم ادواری و دائمی چیست.

در سیستم حسابداری در روش ثبت زدن در ادواری:موجودی کالا ها در آخر دوره صورت مالی گزارش داده میشود ودر طول دوره مالی نمیشود موجودی کالا گرفت و به خاطر اینکه امکان گزارش گیری، لحظه ایی نیست. بیشتر از این روش در شرکت هایی که نیاز دارند سالانه فقط یک بار، اقدام به شمارش کالا داشته باشند. مانند شرکت هایی که کالاهای ارزان قیمت به فروش میرسد.و به نوعی میشود گفت: که سیستم دائمی به خاطر شمارش زود به زود کالا و ثبت خرید و فروش کالا بهتر میشود از آن استفاده کرد.

چند روش برای شمارش موجودی کالا ها وجود دارد؟

    • برای اولین ورودی و اولین خروجی از روش FIFO
      در این روش اقلام خریداری شده به ترتیب ورود به انبار از انبار خارج میشود.و موجودی انبار با کالای فروش رفته تطبیق دارد.و محصولات مشابه، در طی فواصل زمانی مشخص وارد انبار شده و اجناس قدیمی تر زودتر خارج میشود و اجناس تازه وارد شده در انبار می ماند.در این روش سود ناخاص، بیشتری نشان داده میشود. زیرا زمانی که قیمت ها رو به افزایش است و درآمد های جاری با اجناس تمام شده قدیمی مقایسه میشود و سود کاذب نشان داده میشود.
    • آخرین ورودی و اولین خروجی در روش LIFO
      در این روش در اولین خروجی از آخرین ورودی محصولاتی که مدتی در انبار بوده و تقاضایی ندارد انبار دار موظف است پاسخگویی به مشتریان از این روش استفاده کند،برای افزایش قیمت ها سود ناخالص کمنر حساب میشود و مالیات کمنری داده میشود. به نوعی میشود گفت که در فایفو حساب های اداری و انباری کاملا با یکدیگر منطبق است. و فرصت سوء استفاده سود جویان در آن کمتر میباشد.ولی این به معنای ناکار آمدی فایفو نیست.                                                                                               

فهرست مطالب

مدیر موفق چگونه عمل میکند؟

مدیر موفق چگونه عمل میکند؟ شاید به نظر برسد مدیریت یک کار پر دردسرهست. با وجود بزرگی کار باید بگم مدیریت بیشتر شبیه یک هنر

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *