انواع مرخصی ونحوه محاسبه در قانون کار

انواع مرخصی ونحوه محاسبه در قانون کار

مرخصی به استفاده آزاد از ساعات و روزهای کاری گفته میشود. که معمولا برای انجام امور شخصی استفاده میگردد.و جداگانه از ایام تعطیل استفاده میشود.

یکی از مهم ترین مسائلی که هر کارمندی و گارگر دولتی و خصوصی باید اطلاع داشته باشد. نحوه محاسبه مرخصی ها در قانون کار میباشد. در قانون کار شیوه های مختلفی برای گرفتن مرخصی وجود دارد، مرخصس استعلاجی، استحقاقی، فوت اقوام، مرخصی عروسی و… که باید با قوانین مرتبط با آنها آشنا باشیم.

ساعات کار در هفته و نحوه محاسبه اضافه کاری

ساعات کار در قانون 44 ساعت است که با توافق کارفرما و نماینده کار باید رعایت شود. مثلا 5 روز درهفته 7 ساعت روز ششم 6 ساعت و 300 دقیقه باشد. ساعت کاری را به این شکل میتوان رعایت کرد.

در بعضی از روزها حجم کار اضافه میشود ونیاز به کار بیشتر کارمند یا گارگر وجود دارد، بر این اساس اگر در هفته 44 ساعت کارمند یا کارگری بیشتر کار کرد. با توافق کارفرما مشمول اضافه کاری میشود.باید در نظر گرفت که اضافه کاری دریافتی شامل حق بیمه نیز میشود. البته طبق قانون کار روز جمعه جزء تعطیلی هفتگی به حساب می آید. و چناچه کارگری با درخواست کارفرما سرکار بیایید هم باید برایش یک روز تعطیل دیگر در نظر گرفته شود و اینکه معادل 40 درصد افزایش مزد روزانه با عنوان فوق الاده پرداخت شود

مرخصی ساعتی چیست و استفاده از آن چگونه است ؟

در بعضی از شرکت ها تعطیلی ساعتی 2 ساعت و در بعضی دیگر 5 ساعت و حتی 6 ساعت هم میتواند باشد که در روز مجاز میباشد.که در واقع از مرخصی استحقاقی ماهانه استفاده میشود.و د رپایان هر ماه از مرخصی ماهانه کم میشود.و اگر مرخصی ساعتی بیشتر از کار باشد مرخصی بدون حقوق یا کسر از کار محاسبه میشود.

حتما بخوانید : مالیات شرکت های غیر فعال

مرخصی بین تعطیلی چالش کارمندان .

مرخصی بین تعطیلی به مرخصی گفته میشود که جزء مرخصی استحقاقی فرد محسوب میشود و از آن کسر میشود. به عنوان مثال سه شنبه تعطیل رسمی است و کارمند قرار است از چهارشنبه هم به عنوان مرخصی بین تعطیلات استفاده کند. که در واقع از مجموع مرخصی های ماهانه میتواند استفاده کند.

مرخصی بدون حقوق به چه جور مرخصی هایی گفته میشود.

شاید کارمند با مشکلاتی مانند گرفتاری های خانوادگی یا سفرهای طولانی که منجر به ناکار آمدی فرد میباشد مواجه شود. که با موافقت کتبی کارفرما حتی تا دوسال هم قابل اجرا میباشد.قرار داد کارگر به صورت تعلیق در میاد و پس از آن کارگر میتواند به کار سابق خود برگردد

مرخصی زایمان و حج به چه صورت میباشد.

در مرخصی حج هر کارگر یا کارمند میتواند برای فریضیه حج فقط یک بار مرخصی 30 روزه داشته باشد البته در صورتی که 30 روز را ذخیره داشته باشد در غیر این صورت باید از مرخصی بدون حقوق استفاده کند.

در مرخصی زایمان مادر میتواند از شش ماه مرخصی با حقوق استفاده کند که برخی از مادران مینوانند در سه ماه آخر بارداری یا سه ماه اول زایمان از این مرخصی استفاده کند.و طبق قانون کار سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت این حقوق میباشد.

مرخصی پاس شیر به منظور ترویج تغذیه با شیر مادر و نیز ازحمایت مادران شیرده، مادر میتواند در ابتدای ساعت کاری یا پایان ساعت کاری یک ساعت از مرخصی یک ساعته استفاده کند. قابل ذکر است برای مادرانی که دارای دو فرزند دو قلو هستند این ساعت به دو ساعت افزایش میابد.

مرخصی های استفاده نشده به شکلی حساب میشود.

برحسب دستور قانون کار کارگر نمیتواند بیشتر از 9 روز از مرخصی سالیانه خود را ذخیره کند. واگر کسی استفاده نکند میتواند کل مبلغ مربوط به انواع مرخصی را دریافت کند واین قانون برای 15 روز کاری هم مجاز میباشد.در هر حال رفتن به مرخصی میتواند باعث افزایش روحیه و انرژی کارمندان شود و .بازدهی کار را هم بالاتر میبرد. هم چنین مطلبی درباره

محاسبه جریمه تاخیر پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی چگونه هست را ارائه داده ایم که پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه بفرمایید.

نحوه محاسبه مرخصی در مشاغل سخت به چه صورت است؟

کارگرانی که به کارهای سخت مشغول هیتند و جزء مشاغل سخت به حساب می آیند میتوانند 3 روز در ماه یا 5 هفته در سال مرخصی داشته باشند. شغل های سخت و زیان آور در قانون کار تعریف مشخصی دارند مثل: افرادی که در پست های فشار قوی یا کنار کوره های ذوب کار میکنند. یابرخی از مشاغل هم که به درخواست اداره کار و تامیئن اجتماعی و مراکز بهداشت تعیین میشوند.

پیشنهاد می کنیم از قسمت پرسش و پاسخ ما سوالات خود را به صورت رایگان بپرسید

فهرست مطالب

معافیت مالیاتی سال ۹۸

معافیت مالیاتی سال ۹۸ راهنمای مطالعه کسر مالیات به صورت پلکانی جدول میزان مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۸ سقف معافیت مالیاتی مشاغل بر درآمد شاغلین دولتی

Read More »
معافیت مالیاتی مشاغل

به طور کلی تمامی کسانی که شاغل اند و دستمزد دریافت می کند و بیمه تامین اجتماعی هستند باید مالیات پرداخت کنند. اما بر طبق

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *