صندوق مکانیزه فروشگاهی چیست

صندوق مکانیزه فروشگاهی چیست؟

صندوق مکانیزه فروشگاهی چیست؟

 

امروزه هنگام تسویه خریدها با مراجعه به صندوق فروشگاه­ های فعال در صنعت خرده فروشی یک برگه گزارش دریافت می­کنید که در آن مواردی از قبیل وزن یا تعداد و مبلغ هر محصول، جمع تراکنش به انضمام تخفیفات و مالیات در آن ثبت شده است. تا حالا با خود فکر کرده ­اید که این حجم از اطلاعات چطور با این سرعت گزارش گیری می­شود؟

گزارش­ گیری دقیق از این حجم از داده ­های کل و در کوتاه ­ترین زمان ممکن به وسیله صندوق مکانیزه فروشگاهی انجام می­شود. با استفاده از این صندوق فروشگاهی می­توان صدها تراکنش متفاوت را پردازش و مدیریت کرد. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره صندوق مکانیزه فروشگاهی و  نرم افزار حسابداری  آن در اختیار شما قرار دهیم.

 

نرم افزار صندوق مکانیزه فروشگاهی

 

صندوق مکانیزه فروشگاهی یکی از تجهیزات بروز فروشگاه­ ها محسوب می­شوند. صندوق­ های فروشگاهی سیستم یکپارچه نرم افزاری و سخت افزاری هستند که دقت و سرعت در فروش را تسهیل می­بخشند. صندوق­ های فروشگاهی مدرن اغلب دارای مانیتور برای صندوق دار و مشتری هستند و با انواع کارت خوان، پرینتر فاکتور، بارکدخوان و دستگاه پرداخت سازگار هستند. همچنین شامل یک سیستم نرم افزاری و  سخت افزاری جامع هستند که امکانات حسابداری را در محاسبات خود به کار می گیرند. بنابراین صندوق مکانیزه فروشگاهی قابلیت نرم افزار حسابداری فروشگاهی دارند و انواع عملیات حسابداری مرتبط با فروش را به راحتی انجام می­دهند

 

قانون لزوم استفاده از صندوق فروشگاهی

 

از ابتدای سال 1392 برخی اصناف به استفاده از صندوق فروش مکانیزه ملزم شدند. این فروشگاه ها باید به دستگاه فروش مکانیزه متصل باشند و به مشتریان فاکتور یا صورت حساب فروش صادرکنند. طبق قانون مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی یا کامپیوتر دارای نرم ‌افزار فروشگاهی هستند و در صورت استفاده نکردن از سامانه‌های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر محروم خواهند شد. البته به این نکته توجه داشته باشید که صندوق های فروشگاهی به هیچ وجه به سامانه مالیاتی متصل نیستند. بنابراین همه مودیان مالیاتی باید تجهیزات صندوق مکانیزه فروشگاهی را فراهم کنند و در اظهارنامه مالیاتی از آن استفاده کنند.

 

چه مشاغلی مشمولین صندوق فروشگاهی هستند؟

 

همانطور که در بخش قبل بیان شد مودیان مالیاتی ملزم به استفاده از صندوق فروشگاهی هستند. بنابراین پانزده گروه اصلی که شامل 50 شغل است باید برای پرداخت مالیات خود از صندوق فروشگاهی استفاده کنند:

  • گروه وکلا
  • گروه مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده
  • گروه دفاتر اسناد رسمی
  • گروه مشاورین املاک
  • گروه تالار پذیرایی، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فست‌فودی‌ها، سفره خانه‌های سنتی و کافی‌شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی ‎ها، آش و حلیم پزی‌ها، جگرکی‌ها، کته کبابی‌ها، بریانی فروشی‌ها و مشاغل مشابه
  • مرکز اقامتی از قبیل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ویلاها، اقامتگاه‌های بین راهی و متل‌ها
  • نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه موتوری به استثنای ماشین آلات راه‌سازی، ساختمانی و کشاورزی
  • آرایشگاه‎ های مردانه و زنانه
  • آجیل و خشکبار فروشی‌ها به استثنای مشمولین ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم و واردکنندگان
  • قنادی‌‎ها و شیرینی فروشی ‎ها، آب‌میوه‌ فروشی‌ها، بستنی و فالوده فروشی‌ها
  • میوه و تره بار فروش‎ های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی‌های میوه و تره بار، میوه فروشی ها
  • مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی
  • لوازم تحریر و نوشت افزار فروشی‌ها به استثنای تولیدکنندگان و واردکنندگان
  • بازی‎ های رایانه‌ای گیم نت‌ها و کافی‌ نت‌ها
  • دفاتر خدمات ارتباطی دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی، دفاتر خدمات الکترونیکی جمله دفاتر پلیس+۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی

 

مزایای صندوق مکانیزه فروشگاهی

 

صندوق فروشگاهی یک دستگاه همانند کامپیوتر است که با فعالسازی نرم افزاری که در سیستم تعبیه شده است می­توانید تمامی فرآیندهای مرتبط با فروش کالا را مکانیزه کنید. قابلیت­ های صندوق مکانیزه فروشگاهی را می­توان به صورت زیر شمرد:

 

  • صرفه جویی در زمان

مهمترین قابلیت صندوق مکانیزه فروشگاهی صرفه­ جویی در زمان است. در فروشگاه ­های بزرگ که با حجم زیادی از مشتریان روبه ­رو هستند فاکتورهای فروش با جزئیات آن به صورت الکترونیکی صادر می­شوند. بنابراین در زمان و انرژی صرفه­ جویی می­شود و مدیریت مشتریان به آسانی صورت می­گیرد.

 

  • کاهش خطا

در گذشته که برای مشتریان فاکتورهای دستی صادر می­شد میزان خطا محاسباتی بسیار بود و نیاز به بازبینی زیادی داشت. استفاده از صندوق فروشگاهی میزان اشتباهات محاسباتی را به حداقل رساند. به طوری که حتی جمع مبلغ فاکتور روی کارت خوان ثبت می­شود و امکان اشتباه وارد کردن مبلغ بر روی دستگاه کارت خوان وجود ندارد.

 

  • تسهیل در فرآیند حسابداری

با استفاده از صندوق مکانیزه فروشگاهی گزارشات روزانه را در هر بازه زمانی در کوتاه­ترین زمان ممکن دریافت می­کنید. همین امر سبب می­شود که امور حسابداری به سرعت انجام شود. همه این اطلاعات فرآیند حسابداری را آسان می­کند و اطلاعات مفیدی از شناخت و سلیقه مشتری حاصل می­شود که در امر تصمیم گیری و تعیین استراتژی سازمان موثر خواهد بود.

 

  • مدیریت در انبار

با استفاده از گزارشاتی که صندوق مکانیزه فروشگاهی در اختیار صاحبان فروشگاه قرار می دهد می توان با چک کردن اطلاعات در هر لحظه، از وضعیت انبار با خبر شد و با استفاده از آن موجودی انبار را کم و زیاد کرد.

 

  • مدیریت مشتریان

نگهداری سابقه مشتریان یکی از قابلیت­ های صندوق فروشگاهی است. با استفاده از این قابلیت می­توان جشنواره، تخفیفات و یا تخصیص تسهیلات برای مشتریان وفادار در نظر گرفت. یکی از طرح­ های تشویقی که برای مشتریان در نظر گرفته می­شود تخفیف­ های تشویقی یا پل ه­ای است که برای وفاداری مشتریان به فروشگاه ­ها در نظر گرفته می­شود. شناسایی این مشتریان با استفاده از صندوق فروشگاهی براحتی انجام می­شود.

 

  • سازگاری با سایر دستگاه­ ها

دستگاه صندوق فروشگاهی دارای پورت­ هایی برای اتصال دستگاه ­هایی از قبیل بارکدخوان، چاپگر و صدور فیش است. قابلیت سازگاری صندوق مکانیزه فروشگاهی با این دستگاه­ ها مدیریت ثبت خرید و فروش را آسان کرده و از ایجاد صف­ ها طولانی توسط مشتریان جلوگیری می­کند.

 

  • سادگی و سهولت در استفاده

صندوق‌ مکانیزه فروش عموما کاربر پسند هستند و براحتی می­توان از آن استفاده کرد. در مجموع مکانیزه کردن فرآیند مالی و صدور فاکتور برای مشتریان رضایت از خرید را افزایش می دهد و فرآیند حساب و کتاب مخارج را برای آنها نیز تسهیل می بخشد.

 

اجزای صندوق فروشگاهی

 

اجزای صندوق فروشگاهی را می توان به صورت زیر شمرد:

  • مانیتور: صندوق های فروشگاهی عموما دارای دو مانیتور هستند که یک مانیتور روبروی مشتریان قرار می گیرد نا روند صدور فاکتور پرداخت را مشاهده کنند و حس اعتماد و رضایت درآن ها افزایش یابد.
  • دستگاه کارتخوان: استفاده از دستگاه کارت خوان در پورت صندوق فروشگاهی در نظر گرفته شده است و از ضروریات این صندوق به شمار می رود.
  • چاپگر یا پرینتر صدور فیش: گزارشات خرید به همراه جزئیات از قبیل تعداد، قیمت و مجموع پرداخت به همراه تخفیفات و مالیات به خریدار باید ارائه شود که با استفاده از ابزار صدور فیش انجام می­شود.
  • بارکدخوان: بارکدخوان یا اسکنر بارکد اطلاعات محصول را سریعا به صندوق مکانیزه فروشگاهی منتقل می­کند و فرآیند محاسبه و پرداخت را آسان و سریع می کند.
  • چاپگر لیبل: برای کالاهایی که بارکد ندارند استفاده می­شود.

 

نحوه کار با صندوق فروشگاهی

 

  • با کد کاربری و گذرواژه یعنی رمز عبور وارد شوید.
  • اطلاعات و تعداد هر یک از محصولات را وارد کنید: نوع محصول و تعداد آن وارد کنید و نرخ هر یک از محصولات را به طور خودکار محاسبه کنید. البته در صندوق مکانیزه فروش که به اسکنر متصل است پس از اسکن کردن بارکد هر محصول، تمام اطلاعات به شکل اتوماتیک وارد می شود.
  • کد تخفیف یا کارت هدیه را وارد کنید.
  • روش پرداخت از قبیل کارت اعتباری، چک، پول نقد، کارت هدیه، کارت بانکی و کیف پول الکترونیکی را مشخص کنید و فیش پرداخت را پرینت بگیرید :

 

آیا می توان برای فروشگاه اینترنتی صندوق فروشگاهی راه اندازی کرد؟

 

همه­ ی ما اهمیت و کارایی استفاده از صندوق مکانیزه فروشگاهی برای فروشگاه های فیزیکی می دانیم اما آیا می توان برای فروشگاه اینترنتی صندوق فروشگاهی کرد؟ پاسخ به این سوال بله است. ایجاد این صندوق ها برای سایت های فروش آنلاین اهمیت دارد. اتصال صندوق فروشگاهی به سایت خرید آنلاین به راحتی انجام می­شود  هر چند مقدار کمی به دانش فنی و نرم افزاری نیاز دارد.

 

فهرست مطالب

تفاوت حسابداری شخصی و شرکتی

تفاوت حسابداری شخصی و شرکتی تفاوت حسابداری شخصی و شرکتی در چیست؟ قبل از هر چیز باید با مفاهیم حسابداری شخصی و شرکتی آشنا شویم.

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *